・サイズ 6.0×3.5×3.3cm
・素材 洋黄楊、象嵌:水晶、青貝、鹿角、水牛角、岩絵具
・制作年 2020
小さな神の子は獣を模した皮を纏う。
アニメやゲームなどの文化にインスピレーションを受けた木彫フィギュアや根付作品を、現代の視点で制作しています。
中学生の頃、バスフィッシングのルアーを作ったことがきっかけで、木材を使ったアクセサリーや彫刻を作り始めました。
また、幼い頃から食玩やガチャポンなどの小さなおもちゃを好み、自身でもそのような小さな立体物を紙粘土で作って遊んでいました。
そういったおもちゃを、お守り代わりに肌身離さず持ち歩いていた当時の感覚が、現在の根付制作にも生かされていると思います。
島根出身で、幼い頃から出雲神話に触れてきた影響もあり、日本や世界の神話がモチーフの作品も多く手掛けています。
ー永島信也
I create wood carving figures and netsukes inspired by anime and video games.
My experience of making lures for bass fishing during middle school led me to create wood accessories and sculptures.
As a small child, I was attached to small toys like freebees in snack packages and capsule toys, and liked to make such small objects by myself out of paper clay.
I carried toys all the time as good-luck charms.
That feeling from childhood is reflected in my netsuke production today.
Growing up in Shimane listening to Izumo myths had also influenced me to feature myths from Japan and around the world in many of my works.
ーShinya NAGASHIMA
永島信也
1986年島根県生まれ。
2010年京都造形芸術大学(現:京都芸術大学)美術工芸学科卒業。
2021年「神生みの臥所」(Gallery花影抄 / 東京)など2010年より毎年Gallery花影抄にて個展開催。
ほか2018年「アートフェア東京」(Gallery花影抄ブース)などにて個展多数。
「美少女の美術史」(2014~2015年青森県立美術館、静岡県立美術館、島根県立石見美術館、2019年国立台北教育大学北師美術館 / 台湾)、「再発見!ニッポンの立体」(2016~2017年群馬県立館林美術館、静岡県立美術館、三重県立美術館)、2018年「木学 Xylology 起源と起点」(旧平櫛田中邸アトリエ / 東京)などアートフェアやグループ展に多数参加。
Born in Shimane in 1986.
Graduated from Kyoto University of the Arts, majored in sculpture in 2010.
Held numerous solo exhibitions including at Gallery Hanakagesho / Tokyo every year since 2010; “Art Fair Tokyo” at Gallery Hanakagesho Booth in 2018.
Participated in various group exhibitions and art fairs including “Art history of beautiful girls” in Aomori Museum of Art, Shizuoka Prefectural Museum of Art, Iwami Art Museum from 2014 – 2015; Museum of National Taipei University of Education / Taiwan in 2019; “Rediscover! 3D-Works in Japan!” at Gunma Museum of Art, Tatebayashi, Shizuoka Prefectural Museum of Art, Mie Prefectural Art Museum from 2016-2017.
作品